16.6.17

UNA 2017 - bušmanijada - analize





 



 

Radoja Racanović 

Vrlo, vrlo lijepo. Ovi postovi su pravo osvježenje i u potpunosti prenose ovdje festivalski duh sa Une. Kada vidim sa koliko ljubavi i predanosti je sve ovo priređeno, još mi je draže što sam dio te priče. Vjerujem da slično osjećaju i ostali učesnici.

U svakom slučaju, Una je projekat koji se već treću godinu potvrđuje svojom originalnošću – čudesnim spojem neposrednosti, ležernosti i ozbiljnosti - te kao takav zaslužuje poštovanje i podršku. Drago mi je da je to prepoznato i da se pored čvrstog i stabilnog jezgra, koje čine stalni učesnici, svake godine na Uni obre određeni broj novih zvučnih imena iz svijeta enigmatike. Nadam se da će tako biti i ubuduće. Jer izazovno je doći na Unu. Pogotovo za sastavljače ukrštenih riječi.


U suštini niko od nas ne zna, niti može znati, kolike su mu mogućnosti ako ih ne istestira na bušmanijadi. Mnogo je razlika između ovoga i drugih sastavljačkih takmičenja, čak i onih uživo, a jedna je ključna. Ovdje odluke žirija i plasman na tabeli imaju sekundarni značaj. Primarno je predati korektan rad prije isteka zadanog vremena. Čini mi se da to shvataju svi učesnici, da su svi zadovoljni kada rad privedu kraju i svi svjesni da bi njihova kreacija u nekim drugim okolnostima sigurno izgledala drukčije. Vjerovatno bi i neke odluke žirija u nekim drugim okolnostima izgledale drugačije. Međutim, u tome jeste i čar i veličina, sigurna potvrda visokog kvaliteta cijelog događaja, da i članovi žirija isto kao i takmičari imaju ograničeno vrijeme i da praktično u istim, nimalo zahvalnim, okolnostima obave svoj posao. Zato je Hajro u pravu kada kaže da svi zaslužujemo čestitke  - svi mi koji smo prihvatili izazov: da se takmičimo, da ocjenjujemo ili, što je najteže, sve to organizujemo. 



Žarko Đokić

Pre svega, čestitke svim kolegama na trudu i naravno, pobedniku! Poslušaću Hajra i dati mišljenje o svakom radu ponaosob.
Kao u prethodnim, i u ovom žiriranju, kuvao sam se u čorbi od "Pravila, pravila" i "Ostani slobodan"!
Živela enigmatika!


1. Vladimir Kutnjak - Rad je primeran, sa respektibilnim brojem CP i PDR, izbor poznatih reči što omogućava potpunu rešivost, nepostojanje nizova crnih polja, ..., jednostavno, školski primer rada koji bi svaka redakcija rado objavila

2. Valter Kvalić - Objektivno, bio sam u dilemi da li da ovom radu dodelim 1. mesto. Izvrstan skor CP i PDR, prožetost za primer, briljantne minijature, majstorski. PTERANODON i PREDSJEDNIŠTVA su me pokolebali.


3. Radoja Racanović - X-faktor koji me je opredelio da dodelim ovom radu poziciju 1 je sadržaj. Poklonik sam sadržaja svežih reči, kao nekad, sa samoglasničkim i suglasničkim grupama. Solidna PDR. Nisam odoleo rečima: NOĆOBDIJA, POVRGNUTOST, DVOCIFRENI BROJ..Nije mi smetalo što je autor jedino izostavio slovo "Đ" (šala!).


4. Nebojša Dragomirović - "Iskustvo je sve"(Šekspir). Autor se opredelio za taktiku koja je donosila na dopisnim takmičarima visok plasman-"belina", što je urodilo plodom prošlog puta. Ovog puta je platio visoku cenu. Nekonkurentni broj CP i PDR, nepoželjni dvoslovi i jednoslovi zasenili su inače solidnu on-line belinu 7x6 i šarmantan izbor reči.


5. Luka Pavičić - Solidni CP i PDR. Apsolutna rešivost. Zadovoljava u potpunosti kriterije prihvatljivosti rešavačkog korpusa. Solidna prožetost. Prijatno iznenađenje od autora čija specijalnost nisu mrežaste zagonetke. Napredak u odnosi na prethodne rezultate (2015. i 2016).


6. Nevenko Soldo - Bolji utisak bi bio da  nije bilo dvoslova (mada su smisleni) i grupa vezanih crnih polja (1x4 i 2x3). Obzirom da je ovo debi autora, smatram da će napredovati na narednom susretu. Za početak, vrlo dobro.


7. Ibro Memić -  CP i PDR za respekt. Opredelenje autora da ne upotrebljava glagole koštalo ga je dve neuobičajene množine (NEUMORNOSTI i PUNOPRAVNOSTI). Šteta! Autor je napredovao u taktičkom smislu - indikativan napredak u CP i PDR u odnosu na prethodne rezultate (2015. i 2016). Gotivno je što je autor najmlađi takmičar i zato mu želim uspešnije buduće nastupe.


8. Rešad Besničanin - Ambiciozan sadržaj, osvežavajući, sa imenima poznatih autora iz književnosti i nauka, lepom sintagmom,  plaćen je grupama crnih polja (1x4 i 2x3) te infiltriranim dvoslovom. Otkrivši ime autora, opravdanje sam našao u njegovom unskom neiskustvu. Za svaku čestitku je Rešadova odluka da prevali put od Novog Pazara do Bihaća i druži se sa nama, "starosedeocima".


9. Aladin Mahmutović - Solidna "in situ" belina 6x6 opredelila me je da autoru dodelim 6 bodova i "progutam" zid od pet crnih polja i kolateralne jednoslove. Šteta, pitak sadržaj, apsolutna rešivost zasenila je relativno slaba prožetost. Aladinu, vrsnom križaljkašu želim da sledeći put ima svoj dan, znam da ga je svatovsko raspoloženje prevagnulo u odnosu na zagonetačku energiju, što mi je gotivno!


10. Ivan Čotić - Autor ovog uratka potrudio se da izbegne zamke dvoslova i jednoslova, što je za svaku pohvalu. No, kako često to biva, platio je cenu tog pothvata ne baš najefektnijim izborom dužih reči u središnici te nekim kolateralnim jednoslovima. Simpatična mi je korelacija ležernosti u sastavljanju i dobrog raspoloženju autora (kakvo je na slici).


11.-12 Zlatko Delić - Očigledna ambicioznost autora je koštala previda u odnosu na pojmove ALTERNATIVNA MEDICINA i ALTERNATOR te niz od 5 vezanih crnih polja. Šteta! Bilo je tu puno lepih reči. Saosećam sa Zlatkom i ja sam "ukrstio" KATARINU VELIKU i VELIKI TRIJUMF (sve misleći na FK Partizan i osvajanje titule šampiona u poslednjoj utakmici, 21.05.2017.)


11-12 Petar Štambuk i 13. Stipan Medo - Čestitke obojici za učešće, hrabrost da se nadmeću sa križaljkaškom elitom, pozitivnu energiju i dobro raspoloženje!



 Hajrudin Hodžić

Proces je već uhodan: Imao sam imao spremnu listu (ovaj put od 38 parova sintagmi, jedna uvijek duža od 14 slova, druga 14 ili kraće, podsjećam format je bio 20X14, talijanka u Feniksu), onda je, upravo pristigli, Branko Milovanović naslijepo prozvao 5 parova, ja sam podsjetio na obavezu ukrštanja sintagmi i druge detalje (objašnjenja za nepoznate pojmove, oprez sa uvrštavanjem nategnutih sintagmi i sl) i 13 autora (plus dva van konkurencije) su se prihvatili olovaka i gumica. Raspoloživo vrijeme je bilo 2.5 sata, radovi su potpisani šifrom, pravi potpis u omotnici, Emir i Vlado su ih uniformno prepisali i označili samo rednim brojevima, isprintali (prazna i ispunjena mreža) sve radove u 4 primjerka i to su dobili članovi žirija. Sastali smo se (Boris, Pero, Žarko i ja) i zajedno prošli kroz sadržaj svih radova, napravili spisak pojmova koje treba provjeriti (svi su se pokazali potvrđenim) i ostatak posla obavili individualno, bez ikakvih smjernica, prioritetnih kriterija ili bilo šta slično. Odlučivali smo samo po svojim kriterijima. Predložio sam da se vratimo sistemu iz 2015-e i to je prihvaćeno – svaki član žirija je trebao napraviti poredak od 1. do 13-og mjesta. Bodovanje smo dogovorili po formuli: prvoplasirani rad dobija 14 bodova, drugi 12, treći jedan manje i sve tako do 13-og koji dobija jedan bod. Kad se sada pogleda završna tabela lako je primijetiti da smo Žarko i ja četiri prvoplasirana rada smjestili na naše prve 4 pozicije (na potpuno različita mjesta) dok su Pero i Boris imali po jedan rad izvan te grupe. Četiri prvoplasirana rada su grupirani u dva para sa istim brojem bodova (konačne pozicije su odlučene računanjem broja najviših plasmana), jasno je da su razlike minimalne, odlučivale su nijanse, ukusi ocjenjivača, trenutak... Ne treba zaboraviti da je žiriranje obavljeno vrlo brzo, članovi žirija su bili uključeni i u druga natjecanja i žiriranja, a ionako se vrlo malo spavalo... Sredina tabele je manje ujednačena, bilo je više razlika u ocjenama.

Ponosan sam na sve učesnike i ocjenjivače, ponosan sam i na svoj rad (bitno je bolji nego prošlogodišnji), od srca čestitam pobjedniku i svima, svi ste pobjednici, a konačan sud, mnogo meritorniji od nas četvorice umornih i užurbanih, će dati naša enigmatska javnost.

Evo i mojih osvrta na četiri prvoplasirana rada, ostali za dan-dva.

1 - VLADIMIR KUTNJAK   (34 CP, PDR 5.13)
Prvoplasirani rad je sklad ambicije, kreativnosti i rezultata - autor je vrlo uspješno kontrolirao baš sve, rad je lijepa cjelina koju je sagradio igrajući se riječima, ali istovremeno misleći i na sve važne kriterije. On je ovdje potpuni gospodar, nema iznuđenih dijelova, sve izgleda lako i ležerno, ali istovremeno i solidno i znalački. Volio bih da ima više dugih prolaza, čupavijih riječi, no ne po cijenu pitkosti sadržaja. Gledajući kombinaciju zapitah se koliko je autor potrošio vremena pokušavajući  u sredini spustiti prezime neke LJERKE (vjerujem da jeste). Šteta što nije bio uporniji, razbio bi i jedini blok crnih polja. No, naravno, lako je sada pametovati. Vjerujem da se ovaj rad ima po čemu zapamtiti – skladu lijepog sadržaja i vrlo solidne forme, odsustvo ozbiljnih mana je velika vrlina koju je lako previdjeti. Ako je odluka ocjenjivača nekakva poruka, a vjerujem da jeste, ovdje je moja poruka – ovakvi radovi su često potcijenjeni i to nije na dobro našeg hobija.

2 - VALTER KVALIĆ   (31 CP, PDR 5.24)
Najbolja i najljepša mreža, najmanje crnih polja, gotovo savršeno izbalansirana (desni dio jeste malko manje prolazan). Autor je uspio napraviti gotovo čist okvir – prvi i posljednji stupac su 14-ice, donji red je 20-ica, u gornjem 10-ka i 9-ka. Započinjati kombinaciju odozdo i zdesna (a vjerujem da je tako išlo) je vrlo zahtjevan izbor. Donji lijevi dio je izvrstan, strukturom složen, zanimljiv i rješiv. Lijevo u sredini je manje poznat pojam MALOKU (ukršten sa ENOT i DEKAPODI), desno je troslovna kratica (ili neki nepoznat pojam) POF, ispod je CATON, gore desno KULANI i to su slaba mjesta u sadržaju. No, ono zbog čega ovaj rad nisam stavio na prvo mjesto (a najbliži je mom generalnom ukusu na temu kreiranja mreže, odnosno forme) su pojmovi pod brojem 1. Najprije je tu vodoravno PTERANODON, a potom okomito množina PREDSJEDNIŠTVA. Sjetih se Feniksovog natječaja na zadani lik i Aladinove pobjede sa radom koji je pod 1 vodoravno imao LIKVIDUS. Tad sam napisao komentar, otprilike: "Po mom mišljenju ne može biti prvoplasirani rad koji ima pod 1 vodoravno ovakav pojam, odnosno ovako dug i obeshrabrujući opis", srećom najboljim proglasih drugi Aladinov rad (u završnici, čini mi se, trećeplasirani). Naime, stara škola kojoj pripadam, a i generalna logika, kažu da pojam od koga rješavač najčešće započinje treba biti poznat, po mogućnosti i lijep. PTERANODON nije mjesto u Tanzaniji, ali u ovom kontekstu nije ni za 1 Vodoravno. Množina PREDSJEDNIŠTVA me navela na spekuliranje – da li je autor od samog početka (ako pretpostavim da je počeo od najuspješnijeg dijela, dakle dolje lijevo) pristao na tu (ili drugu sličnu) množinu ili je imao i neku drugu 14-cu koja završava na TVA? Znajući Valterovu moć da kontrolira kombinaciju i realizira svoje nakane, čini mi se da se ovdje bitno razlikujemo u kriterijima. Jedno crno polje više i ljepši početni pojmovi bi ovaj rad doveli na vrh moje liste.

3 - RADOJA RACANOVIĆ (35 cp, pdr 5.21)
Radoja rado radi esktravagantne kombinacije. Započeo je (naravno!) ukrštanjem zadatih sintagmi no oko njihovog susreta (gore lijevo) radi relativno skromnu kombinaciju da bi ispod prihvatio izazove sa dvoslovima ĆO (izborio se za prekrasnog NOĆOBDIJU) i NJŠ (jedna od malobrojnih opcija su enciklopedijsko-kvizaški MENJŠEVICI). U istom dijelu je i strukturom zanimljiva, no ne baš pitka POVRGNUTOST.  S druge strane bloka crnih polja (ali sasvim solidno prožeto) je lijepa kombinacija sa HUAN ANTONIO. Na ivicama oba opisana dijela su slabosti – dolje lijevo crno polje u samom uglu plus dva do njega, u sredini i gore dva iznuđena troslova (UST, AET), desno gore dvoslov GP, pa onda manje poznati SAHID, IRINO, NIVADA, SPAD, STRIT (možda griješim, siguran sam da mi je baza podataka u glavi skromnija od autorove). Nisam propustio zapaziti i prisustvo mnoštva nefrekventnih slova. Vrlo kreativan pristup, realiziran sasvim solidno, na mojoj listi tek četvrti zbog nabrojanih slabosti koje nabrojane vrline nisu, po mojoj ocjeni, dovoljno "pokrile".

4 - NEBOJŠA DRAGOMIROVIĆ (37 CP, PDR 4.86)
Sjećam se davnog Zlatkovog komentara, parafraziram: "Nebojša lako radi pitke bjeline pa nas sva ta lakoća navodi da to prihvatamo kao normalno, ne cijenimo dovoljno...". I zaista, evo još jedne Nebojšine lijepe i pitke bjeline napravljene uživo, njemu to zaista ide od ruke. Više od dimenzija bjeline zanima me sadržaj i ne nađoh ništa loše, 4 glagola jesu bitno više nego bih želio, ali nijedan nije nategnut ni nepoznat. Posebno mi je drago da nema nategnutih verzija etnika i deminutiva, tih čestih pratilaca velikih bjelina. Ljepota ovog rada je i u sadržaju oko bjeline, uz tri sintagme u samoj bjelini tu su i četiri lijepe sintagme u ostatku mreže. Nije bilo lako sve to postići, nije bilo ni moguće bez cijene koja je ovaj puta bila prevelika da bi rad bio prvi na mojoj listi (kao prošle godine kad je bjelina bila "jeftinija"). Dakle, mane su: tri dvoslova i dva jednoslova oko bjeline (može se govoriti o zidu crnih polja oko bjeline), dvije iznuđene troslovne kratice (JTK, ESJ), dva iznuđena dvoslova u prvom stupcu (jesu uz gornju i donju ivicu mreže, ali ovako pozicionirani u prvom stupcu jesu slabost), dva crna polja u sredini dolje kreiraju susjedna slijepa polja. Rad sam stavio na visoko drugo mjesto zbog kvaliteta uvrštenih pojmova - ako bismo napravili listu pojmova dužih od, recimo, 7 slova, ovaj rad bi imao ubjedljivo najbolji sadržaj. Ovdje mi valja priznati i da sam, odavno nimalo sklon insistiranju na bjelini na teret cjeline, ipak pod uticajem trenda u posljednjih par godina (posebno u Feniksu), a i Nebojšine bjeline (i cjeline) su nešto drugo, u pravu je Zlatko.

Nema komentara: